TrunkBros: Nespolupracujeme s nikým, s kým bychom nešli na pivo

TrunkBros: Nespolupracujeme s nikým, s kým bychom nešli na pivo

TrunkBros: Nespolupracujeme s nikým, s kým bychom nešli na pivo

Na podzim jsme do portfolia zařadili několik nových produktů od společnosti True Believers. Jakou roli v tom sehráli Pavel a Zdeněk Kaštánkovi a jejich značka TrunkBros? Čemu dalšímu se věnují a proč je pro ně důležitá udržitelnost? Přečtěte si rozhovor s bratry, jejichž projekty fungují napříč třemi kontinenty a nyní se rozhodli zanechat výraznější stopu i v Česku.

Jak vypadaly začátky True Believers? Kdy a proč přišlo rozhodnutí rozšířit značku i do ČR?
Zdeněk: Společnost True Believers Spirits Pte. Ltd, která vyrábí a prodává alkoholické nápoje, vznikla v roce 2018 v Singapuru. Stejně jako ecoSPIRITS Pte., jež se zabývá cirkulační distribucí alkoholických nápojů. Obě společnosti vznikly pod hlavičkou známého singapurského baru 28 HongKong Street, který spadá pod distribuční a konzultační společnost Proof & Company. Ta funguje od roku 2013 a operuje zejména v oblasti Asie a Pacifiku. Do všech tří projektů jsem zapojený od jejich úplného začátku, proto jsem chtěl přinést True Believers a ecoSPIRITS i do rodného Česka a dále na Slovensko a Rakousko.

06Jakou roli v True Believers hraje vaše společnost TrunkBros?
Pavel: TrunkBros je výhradní importér True Believers do Česka, Rakouska a na Slovensko.

Jak se vám coby sourozencům spolupracuje. Vnímáte to jako výhodu?
Zdeněk: Pracuje se nám spolu moc dobře. Vždycky jsme si to přáli, a nakonec to i splnili. Já mám aktuálně domov ve Státech a Pavel v Evropě, navíc oba dost cestujeme. Takže někdy je to velká sranda s ohledem na časová pásma.
Pavel: Ale má to i svá pozitiva. Dám ti názorný a celkem častý příklad: začnu dělat na prezentaci a než jdu spát, pošlu ji k dokončení bratrovi, který má odpoledne. A než se vzbudím, mám prezentaci hotovou v mailu. Ale za větší výhodu považuji to, že nemusíme být oba na všech meetinzích, protože jsme schopní rozhodovat za toho druhého velmi přesně. To nám celý proces urychluje.
Zdeněk: I tak se ale díky společným projektům vídáme častěji a voláme si několikrát týdně.

Proč jste se rozhodli svěřit distribuci True Believers právě Fenix Drinks?
Pavel: Máme pravidlo, že nespolupracujeme s nikým, s kým bychom nešli na pivo. No a se Samem a Honzou jsme tuhle podmínku splnili už hodněkrát. (smích) Ne, vážně: protože se nevěnujeme pouze True Believers, potřebovali jsme spolehlivého a profesionálního partnera, který má v dané oblasti zkušenosti. Ale ten lidský faktor je pro nás také velmi důležitý.

V listopadu jste oficiálně uvedli destiláty True Believers na český trh. Jaké jsou první ohlasy?
Zdeněk: Oba launch eventy jsem si moc užil! Příjemná atmosféra, výborné pití a skvělé ohlasy, zejména na naši T&T Vodku a „agávovice“ Arquitecto a La Traversía.
Pavel: Celkově se portfoliu True Believers dostalo pozitivního přijetí díky chuti i ceně, což je jedním z pilířů produktů True Believers.

Ano, jedním z cílů True Believers je „přinést na trh prvotřídní destiláty za konkurenceschopnou cenu“. Cítili jste, že v Česku takových produktů trh příliš nenabízí?
Pavel: Ano, poměr cena / výkon je naší velkou výhodou. Každý z našich spiritů má za sebou vlastní příběh a unikátní výrobní postup. Věříme, že právě díky tomu bude portfolio True Believers úspěšné. Ostatně letošní sbírka medailí ze sanfranciské World Spirit Competition je toho důkazem.

03

Jaký produkt je v současnosti vlajkovou lodí True Believers? A jaký je váš osobní favorit?
Pavel: Mým osobním favoritem je mezcal La Travesía. Ten mě fakt oslovil a po několika letech „na ginu“ jsem se teď začal věnovat právě mezcalu.
Zdeněk: Pro True Believers i pro nás je kategorie destilátů z agáve rozhodně v popředí. Rádi bychom pomohli českému trhu poznat, jak skvělým nápojem tyto produkty jsou.

Ve kterých barech se můžeme s produkty True Believers setkat?
Pavel: V Praze nás najedete například v restauraci ALMA nebo v Café Baru Pilotů, v Brně v podniku Element. S dalšími jednáme, nechali jsme to po Novém roce, neboť období okolo vánočních svátků je pro gastronomické provozy tím nejhektičtějším.

Aktuálně máte ve svém portfoliu pět značek řemeslných destilátů. Chystá se rozšíření portfolia? A případně o jaké produkty?
Zdeněk: V plánu je další destilát z agáve, Los Arcos. Ten chceme přivézt jak v láhvi, ale také v plechu jako RTD (ready-to-drink) koktejl. Více detailů ale nechceme zatím prozrazovat.

Jakým způsobem vyvíjíte inovace? Plánujete dlouho dopředu, nebo spíš reagujete na aktuální poptávku?
Zdeněk: Tohle je otázka za milion. Každý projekt, každá příležitost je jiná a my se snažíme mít otevřené oči a číst mezi řádky. Ale hlavně se nebát zkoušet nové / neznámé.

Na soutěži v San Franciscu získalo několik značek z portfolia True Believers zlatou medaili. Nakolik jsou pro vás / výrobce ocenění ve spirit soutěžích důležitá?
Pavel: U portfolia, které se na trhu teprve etabluje, jsou tato ocenění vždy důležitější právě na tom začátku než pak v průběhu času, kdy si již vytvoří názor zákazníci v barech. Jejich ohlasy jsou pro nás vždy největším oceněním, inspirací nebo motivací ke změně.

Stojíte i za dalšími projekty, například společností ecoSPIRITS. Můžete představit, oč jde?
Zdeněk: Máme na starosti ecoSPIRITS ve střední Evropě (Česko, Slovensko, Rakousko), jelikož jsme koupili licenci a vybavení pro jeho použití v tomto regionu. Aktuálně řešíme vše okolo legislativy. Jelikož jsem zapojený do ecoSPIRITS i na globální úrovni, prošel jsem si tímto procesem v 20+ zemích světa. Je to vždy dlouhé období schůzek a papírování, ale už vidíme světlo na konci tunelu.

05

Čemu dalšímu se pod hlavičkou TrunkBros věnujete?
Pavel: Dalším naším oblíbeným projektem jsou SPIRITed TOURs, což jsou procházky historickým centrem Prahy se zastávkami v těch nejlepších koktejlových barech. Každá cesta je s vlastním průvodcem, který vás zasvětí do dané kategorie nápojů – rum, gin nebo šumivá vína. Tours děláme už pět let a je hezké sledovat, jak se projekt posouvá. V tuhle chvíli je potřeba říct velké díky našim sponzorům, kteří nám věřili na úplném začátku našeho nápadu.

V současnosti máme tři druhy cest věnované ginu, rumu a šumivým vínům (bublinám). Někdy vyrážíme se skupinkou jednotlivců, stále častěji je ale pořádáme také jako teambuildingovou aktivitu, v rámci narozeninové oslavy a při dalších příležitostech. Průvodce nám od začátku dělá Eduard Ondráček, který tyto cesty navíc otevřel i v Českém Krumlově.

Proč je pro vás tolik důležitá udržitelnost?
Pavel: Pro nás je důležitá celková udržitelnost, nejen udržitelnost životního prostředí, která se v této souvislosti nejčastěji skloňuje. Z dlouhodobého hlediska je nemožné, aby člověk nefungoval udržitelně a jel „na dluh“. Což se podle nás týká i každodenních maličkostí.

Pokud se nicméně budeme bavit právě o udržitelnosti životního prostředí, je již současná situace alarmující. Zejména z hlediska množství odpadu, který jako společnost produkujeme. My chceme pomocí ecoSPIRITS snížit alespoň množství skleněného odpadu, který je sice recyklovatelný, ale ta recyklace je velmi energeticky náročná a vlastně se nevyplatí. S ecoSPIRITS umíme toto množství zredukovat až o 90 % díky našim vratným a neustále cirkulujícím zeleným krabičkám ecoTOTES.

04Chystáte nějaké novinky? Případně co je vaší aktuální prioritou?
Zdeněk: Naší aktuální prioritou je určitě ecoSPIRITS. V tento projekt opravdu věříme a jeho vstup na český trh připravujeme už druhý rok. Co se týká dalších novinek, tak uvidíme, co přinesou další dny, měsíce a roky. Jak jsem říkal před chvílí, oči máme otevřené.

Co byste si v rámci nápojové gastronomie ještě rádi vyzkoušeli? Jakým směrem se dál chcete ubírat?
Zdeněk: Naše motto zní:

  • Používej domácí / lokální produkty, jestli to jde.
  • Podporuj udržitelnost, jestli můžeš.
  • Podporuj inovace a sny.

Toho se budeme držet i při výběru dalšího projektu.

Název True Believers svádí k otázce: V co věříte?
Pavel: Je to jméno našich partnerů. A když to vezmu obecně, nejvíce věřím v karmu a fair play. Nejvýstižnější je v tomto ohledu rugby – tam se hraje přesně tak, jak by se člověk měl chovat i v životě.
Zdeněk: Věřím všem projektům, kterým se pod hlavičkou TrunkBros věnujeme. Název značky je odvozený od našeho příjmení (Kaštánek), respektive slovo trunk znamená kmen a z něj jako větve vyrůstají jednotlivé projekty. Bros pak poukazuje na to, že jsme bráchové. A v tom vidím naši sílu, v to mám důvěru.