Bintu Singh: Udržitelnost je důležitá, aby planeta zůstala zelená

Bintu Singh: Udržitelnost je důležitá, aby planeta zůstala zelená

Bintu Singh: Udržitelnost je důležitá, aby planeta zůstala zelená

Po Joshuovi Singhovi, kterého jsme vám představili v souvislosti s rumem Ron Cristóbal, přichází jeho bratr Bintu Singh. Ten stojí v čele dánské společnosti A Clean Spirit, která klade u svých produktů důraz na udržitelnost. Z toho důvodu má vysoké ekologické nároky na celý výrobní řetězec – od surovin přes výrobce a dodavatele až po balení a prodej. Podobné rozhodnutí přináší řadu výzev, o kterých nám Bintu pověděl.

Ron Sostenible Dark   Cero2 Gin Pure   Cero2 Gin Chinola Organic   Sincere Gin Pure Organic   Sincere Gin Barrel Aged

Mohl bys nám na úvod říct něco o sobě?
Narodil jsem se v Dánsku, kde žiji celý svůj život. Mezi mé první práce patřil roznos novin, ale také jsem byl zaměstnán v otcově obchodě s oblečením. Pomáhal jsem s běžnými úkoly ve skladu. Vždy tu však byla i obchodní stránka věci a věděl jsem, že jednou budu chtít sám podnikat. Ovšem ne v textilním průmyslu, i když otec by si to nejspíš přál.

Pro mě vždy bylo důležité, aby mě práce bavila a umožnila mi růst. Peníze pro mě nikdy nestály na prvním místě. Spíš mě zajímala možnost něco budovat a být kreativní. To mě pohání vpřed. Svůj první podnik jsem založil už ve 22 letech. Dovážel jsem z Indie do Evropy nábytek a bytové doplňky, ale nikdy se mi nepodařilo obchod nakopnout tak, aby skutečně fungoval. Usoudil jsem proto, že potřebuji ještě čas, abych do podnikání dozrál a získal další praxi.

Proto jsem v roce 2005 nastoupil do přepravní společnosti Geodis Wilson a stal se speditérem a specialistou na mezinárodní přepravu. Hned v prvních dvou letech jsem měl na starost zajištění přepravy kontejnerů s rachejtlemi na ohňostroj z Číny do Dánska. To byl docela velký projekt… Vhled do fungování mezinárodní logistické společnosti mi dal plno informací a zkušeností, jak podobné podniky fungují v reálu. Získal jsem tak skutečně cennou lekci.

02

V únoru 2008 – a tuhle část příběhu už znáte – jsem se s Joshuou zúčastnil whisky festivalu, kde jsme poprvé ochutnali kvalitní rum. Byli jsme ohromeni a překvapeni jeho chutí. Hned v dubnu jsme navštívili další festival a ochutnali další rum. Myslím, že to byl Rum Nation 8 years z Peru. V té době také zazněla myšlenka na vytvoření vlastního rumu, z čehož později vznikla společnost 1423. Tu jsme založili s Joshuou a dalšími přáteli, ovšem v roce 2017 jsem veškerý svůj podíl prodal. Chtěl jsem se zaměřit jednak na svou rodinu a jednak na další kariéru v mezinárodní logistice.

Jak vznikla společnost A Clean Spirit? Co bylo prvotním nápadem?
Začátkem roku 2020 mi začala v hlavě klíčit jistá myšlenka, nápad na změnu způsobu brandingu destilátů. Chtěl jsem se zaměřit na ekologickou výrobu, přepravu i balení. V srpnu 2020 jsem založil společnost A Clean Spirit. V ní se zaměřuji na hledání udržitelných palíren po celém světě. Naším primárním způsobem přepravy do Evropy jsou plachetnice. Zaměřujeme se na všechny aspekty a snažíme se najít řešení, abychom maximálně snížili náš dopad na životní prostředí.

Už přes spuštěním jsem měl v hlavě dvě palírny, se kterými jsem chtěl spolupracovat. Oslovil jsem je a oba lihovary byly mým konceptem nadšené a měly o spolupráci zájem. Úspěch projektu je tak naším společným cílem.

Vyvstaly nějaké překážky, které bylo nutné překonat?
Vzhledem k tomu, že je pro mě udržitelnost na prvním místě, musel jsem najít správného partnera, který bude na stejné vlně jako já. Přeprava nákladu plachetnicí přes celý svět je sama o sobě dost náročná. Zabezpečení, clo, počasí, … Je plno věcí, které se mohou během dlouhého tranzitu pokazit. Poslat svůj náklad běžnou transportní cestou by bylo mnohem jednodušší. Ale když se mi někdo snaží můj záměr rozmluvit a říká mi, že to nejde, potřebuji si dokázat opak.

03

Plachetnice momentálně můžeme poslat pouze jednou ročně. Takže se každý rok na podzim musím rozhodnout, jaké množství nákladu chci doručit do Evropy. Ten pak dorazí v dubnu následujícího roku. Což vytváří velký tlak nejen na vaše plánovací schopnosti, ale také na peněžní tok. Jakmile rum a gin dorazí, stáčíme destiláty do evropských láhví z 96% recyklovaného skla. Ty se také vyrábí pouze dvakrát do roka, takže opět musíme vše velmi pečlivě naplánovat. Pokud prodáme více, než jsme čekali, nebo pokud si vše špatně spočítám, mohl bych skončit s nedostatkem láhví. Takže výzev a překážek k překonávání je celá spousta. Ale právě v tom také spočívá ta zábava.

Co považuješ za svůj největší úspěch?
Všechna práce, kterou jsem za svůj život dělal, mi otevřela spoustu nových dveří a nových úhlů pohledu. Nerad bych snižoval úspěch 1423, ale byla to logistika, co mě „vychovalo“ a pomohlo mi vyrůst v člověka, jakým jsem dnes. Z toho důvodu jsem velmi pyšný na vývoj nového konceptu pro přepravu rachejtlí z Číny. Díky tomu jsem se naučil novým způsobům, jak přistupovat k přepravě podobně ožehavého a křehkého zboží. V podstatě by se dalo říct, že propojením lihovin a udržitelnosti jsem zkombinoval dvě věci, které mám opravdu rád. Destiláty a mezinárodní logistiku.

Také jsem hrdým otcem tří dětí a mou nynější největší výzvou je navést je na správnou životní cestu. Opravdu věřím, že jako lidstvo musíme změnit způsob, jakým vše konzumujeme. Musíme začít hledat udržitelnější způsoby výroby a dopravy, aby planeta, kterou předáme dětem, byla stále zelená.

Kdy se na trh dostaly první láhve?
V listopadu 2020. Jednalo se o malou zkušební zásilku, která byla z Dominikánské republiky, z přístavu Boca Chica, odeslána v únoru 2020. Láhve, které se prodaly hlavně v Dánsku a něco málo v severním Německu, jsem použil hlavně jako test, abych viděl reakci trhu. Ta byla kladná, a tak se letošní zásilka dostala na více trhů, včetně toho českého.

04

Jaké trendy ohledně destilátů vnímáš ve světě?
Rozhodně vidím neustupující trend craft spirits, produktů od menších výrobců se silným příběhem. V poslední době vnímám nejen u sebe sílící zájem o udržitelné produkty. Moderní spotřebitel chce jasně vědět, co pije, odkud destilát pochází a jakou cestu k němu musel urazit.

Jaké máš plány do budoucna? Můžeme se těšit na nové produkty?
Určitě něco chystám. Ale zatím nic neprozradím.

Chceš na závěr něco dodat?
Je mi opravdovým potěšením být zpět „ve hře“. Být součástí jednoho z nejlepších sektorů na světě a věnovat se obchodu s lihovinami. Dělat, co vás baví, a činit šťastnými i ostatní kolem. V tomto odvětví je plno skvělých lidí a jsem skutečně rád, že mohu být součástí komunity a zanechat v ní vlastní otisk.