Rozhovor s Joshuou Singhem: Rok rumu? Ten už dávno nastal

Rozhovor s Joshuou Singhem: Rok rumu? Ten už dávno nastal

Rozhovor s Joshuou Singhem: Rok rumu? Ten už dávno nastal

O našich produktech vám říkáme první poslední. Ale kdo za nimi stojí a je jejich tváří? Nastal čas vám postupně skrze rozhovory představit více i naše výrobce. Jako prvního jsme již vyzpovídali Davida Bloma, jednoho ze spoluzakladatelů značky The Bobby’s Gin. Nyní na naše dotazy odpovídal Joshua Singh, který stojí za dánskou společností 1423. Ta má na svědomí celou řadu rumů, mezi nimi i Ron Cristóbal, který najdete v našem portfoliu.

Mohl by ses na úvod představit? Kdo je Joshua Singh?
Narodil jsem se před 38 lety v dánském městě Odense. Moje maminka je Dánka, otec pochází z Indie. V Odense jsem nejen vyrostl, ale žiji v ní dodnes. Naše rodina je velká, mám pět bratrů a jednu sestru. Nemluvě o obrovském počtu bratranců, sestřenic a celé řadě dalších příbuzných v Dánsku i Indii. Rodinné oslavy jsou v našem případě opravdovým zážitkem.

Svou první oficiální práci jsem získal ve 13 letech – roznášel jsem dvakrát týdně noviny. Ale už předtím se projevily mé podnikatelské geny, když jsem zhruba od 7 let prodával svým spolužákům různé věci. Poštovní známky, které otec vozil ze svých cest, hračky, exotické jídlo, … vlastně cokoli, co se mi dostalo do rukou.

V dospělosti jsem pak vystřídal několik zaměstnání, naposledy jsem pracoval ve zpravodajské redakci jako inzertní poradce. Strávil jsem zde ještě několik let poté, co jsme v roce 2008 založili společnost 1423 a začali vyrábět rum.

Jaké byly začátky společnosti 1423? Co stálo za jejím založením?
Firmu jsem založil spolu se svým bratrem a jedním z dlouholetých přátel. Tehdy jsme tvořili malou skupinku, která se pravidelně scházela k vychutnání dobrého jídla a whisky. Jednou jsme se vypravili na whisky festival, kde jsme měli možnost poprvé ochutnat rum. Do té doby jsme měli zkušenost maximálně se značkami jako Bacardi nebo Captain Morgan, které jsou vhodné do koktejlů, ale ne pro samostatné pití.

Když jsme dorazili na festival, nabídli nám rum hned u prvního stánku. Odmítli jsme a řekli pánům, kteří zde obsluhovali, že nebudeme rumem ztrácet čas a ať nám nalejí whisky. Netušili jsme, že o pár hodin později se u toho samého stánku objevíme znovu. Po celodenním popíjení whisky byla nálada už značně uvolněná a pánové nás přesvědčili, abychom jejich rum přeci jen ochutnali. A změnili nám tím život.

Společnost 1423 jsme založili o pouhé dva týdny později a začali plánovat svůj první rum.

Jaké bylo vaše první plnění?
Naším prvním rumem bylo 1423 1st edition, směs rumů z Trinidadu a Barbadosu. Nalahvovali jsme jen pár set láhví, které jsme prodali rodině, známým a několika místním barům a obchodům. První šarži jsme vytvořili hlavně pro zábavu. V té době jsme si vůbec nepředstavovali, kam nás to jednou zavede a do jaké velikosti vyrosteme.

02

Co považuješ za svůj největší úspěch?
Těžko vybrat jen jednu věc… Jsem velice hrdý, čeho jsme s 1423 ve světě rumu dosáhli. Ať už se jednalo o naše vlastní značky, nebo o obecnou pozornost vůči rumu jako takovému, kterou se nám u lidí podařilo vyvolat. Také mám radost, že společnost každým rokem roste. Dnes vlastníme hned několik značek, které jsme vybudovali od nuly: Ron Esclavo, Rammstein, Compañero nebo Ron Cristóbal. A nezapomínejme ani na tolik oblíbený rumový kalendář. Jsem přesvědčený, že máme pro každého něco.

Jaké trendy ve světě rumu momentálně vnímáš?
Věřím, že rum si již téměř vydobyl pozici kvalitního alkoholu, který se může rovnat, ba dokonce nahrazovat whisky. Vnímám, že rum si nachází každý den nové příznivce a každý den se zvyšuje povědomí o něm.

Lidé už roky říkají, že příští rok bude rokem rumu. Jenže rum už je tady. Jde o velkou a neustále rostoucí kategorii, která se drží na špici. A je naším úkolem ji tam ještě nějakou dobu udržet.

Co se týká budoucích trendů, odhaduji, že uvidíme větší transparentnost rumových značek. Spotřebitel chce vědět, co pije, a výrobci po celém světě začínají uvádět řadu nových informací – na etiketách, webových stránkách i v rámci své obecné komunikace.

Jaké jsou tvé plány do budoucna? Chystáte nějakou novinku?
Rozhodně! Na nových věcech pracujeme prakticky neustále. Experimentujeme s různými blendy, sudy, zeměmi původu, … Některé z těchto experimentů jistě zůstanou skryty a zapomenuty, ale jiné se dostanou na trh.

Velkou novinkou na obzoru je změna názvu u rumu Ron Esclavo. Ti, kteří nás sledují, důvod pravděpodobně znají, takže se tu nechci pouštět do vysvětlování. Jen řeknu, že už je to na spadnutí a nový název představíme na konci října.

Něco, co bys chtěl dodat?
Po šíleném roce a půl toužím po jediném – vydat se opět na cesty, navštěvovat festivaly, pořádat akce a degustace. Abych byl upřímný, v kanceláři se už trochu nudím. Moc jsem si užil pražský Rumfest a setkání s celou rumovou rodinou. Doufám, že se brzy shledáme znovu.

Pokud nás do té doby budete chtít sledovat, najdete nás na Facebooku i Instagramu.